بهترین باغ دولت آباد یزد نکاتی که امسال خواهید خواند

تبلیغات

بهترین باغ دولت آباد یزد نکاتی که امسال خواهید خواند

 

هنگام گشت و گذار در محله فهادان لازم نیست که هزینه ای را بابت ورودی پرداخت کنید، اما هنگام بازدید از بعضی اثرهای تاریخی آن ممکن است که مبالغی را در ازای وارد شدن به آن ها از شما دریافت کنند. به همین دلیل است که ممکن است به نظر آید این بنا به رو به سمت شمال دارد. اگرچه به سبب آهکی بودن جنس کوه هیچگونه گیاهی بر روی دامنه این کوه رشد نکرده است و خالی از هر پوشش گیاهی است اما ظاهر آن به قدری متمایز و شگفتآور است که جزو جالبترین جاهای دیدنی یزد محسوب میشود. این مدرسه در سال 1300 تاسیس شد و با اینکه دو سال بیشتر به فعالیت خود ادامه نداد، اما با این حال توانست آثار خوبی از خود بر جای بگذارد. در دوران حکومت قاجاریان و به دلیل استفاده های خصوصی که از این کاخ صورت گرفت،کاخ هشت بهشت دچار تغییرات زیادی شد و بسیاری از تزئینات و زیبایی هایش را از دست داد.بعدها در سال 1343بعد از پشت سر گذاشتن نابسامانی های دوره ی قاجار در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار گرفت و با انجام تعمیرات مجددا احیاء شد. گنبد مسجد با معماری منحصربهفرد و تزئینات ویژه از بخشهای خاص سازه به حساب میآید. در این باغ صدای کلاغها با صدای فواره بزرگ حوض فیروزهای در هم آمیختهاند. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شدهاست. بنای اولیه این مسجد در سال 281 هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاری ساخته شدهاست.

شاید بدانید که کاخ هشت بهشت کجاست، اما آیا میدانید این عمارت دیدنی در چه زمانی ساخته شده است یا چرا به این بنا هشت بهشت میگویند؟ کاخ هشت بهشت در سال ۱۰۸۰ هجری قمری یعنی زمانی که شاه سلیمان صفوی سومین سال سلطنت خود را جشن میگرفت، افتتاح شد. قدمت کاخ هشت بهشت به دوران صفویه بر می گردد و تنها بنای به جا مانده از این دوران است.این عمارت که ساخت آن از زمان سلطنت شاه عباس دوم آغازشده و در دوران پادشاهی سلطان سلیمان به پایان رسیده،از برجسته ترین بناهای ساخته شده توسط این سلسله محسوب می شود. باغ شهر اصفهان از جمله باغ شهرهاي ايران و نماينده تجربهاي كامل در رابطه با طراحي شهري از حدود 400 سال پيش - آغاز سلطنت صفويان در اصفهان- است. خودرو را در آنجا پارک کنید و با چند قدم پیادهروی خود را به این عمارت باشکوه در پارک شهید رجایی برسانید. خوشبختانه امکان رانندگی در این مسیر دیگر وجود ندارد و برای بردن ماشین باید از خیابان باغ گلدسته در ضلع شرقی عمارت وارد شوید و سواریتان را همان جا پارک کنید و برای دیدن باغ هشت بهشت و کاخ آن بروید. در آنجا که بایستید با یکی دیگر از شگفتیهای این کاخ روبهرو خواهید شد. رستورانها و کافیشاپهای هتل آمادهی پذیرایی از شما با انواع غذاها و نوشیدنیهای با کیفیت هستند. در هتل عباسی اصفهان رستورانهای و کافیشاپهای متنوعی برای پذیرایی از مهمانان دایر شدهاند. سفرهخانه سنتی هتل که در دو بخش سرپوشیده و فضای باز، محیطی ایدهآل برای گذراندن وقت و پذیرایی از مهمانانتان است. تالار زرین با 60 نفر ظرفیت نیز گزینهی مناسبی برای پذیرایی تشریفاتی، سمینار و حتی نمایشگاه است.

میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطفالله و مسجد امام اصفهان در ۱/۴ کیلومتری عمارت قرار دارند که با ۱۹ دقیقه پیادهروی یا ۱۰ دقیقه رانندگی به آنها میرسید. اگر به خرید کردن علاقه دارید میتوانید با 15 دقیقه رانندگی یا 22 دقیقه پیادهروی به بازار اصفهان بروید. اگر میخواهید در اصفهان سیتی سنتر خرید کنید، با طی 17 کیلومتر و چیزی حدود 30 دقیقه با ماشین به آن خواهید رسید. این کار براساس این عقیده بود که روان هر فرد پس از ۳ روز جدا می شود و در طی این مدت او را همراهی می کردند تا ترس از بین برود. جدا از تمامی معضلات به وجود آمده تردد، حجم انبوهی از وسایل نقلیه موجب به وجود آمدن جلوهای نازیبا در این بافت تاریخی زنده شده است. باغ وسیعی که عمارت در آن ساخته شده باغی است به نام باغ بلبل که به دستور شاه اسماعیل یکم احداث شده است. ناگفته نماند که این عمارت در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به دخترش بانو افتخارالدوله هدیه می شود تا باغ را با همان شکوه و جلال حفظ کند.پس از درگذشت افتخارالدوله قصر در اختیار خانواده ی وی می ماند و دچار تغییر می شود و همانطور که اشاره شد سرانجام برای مرمت به وزارت فرهنگ و هنر واگذار می شود.

محله جلفای اصفهان با معماری و بافت بسیار قدیمی اما دستنخورده و زیبا به یکی از مشهورترین و مهمترین محلات اصفهان تبدیل شده است. یکی از قسمت های کاخ هشت بهشت، مدرسه همایونی است. چهارباغ اصفهان یکی از زیباترین خیابانهای اصفهان است و کاخ هشت بهشت در آن همچون نگینی میدرخشد. مسجد جامع میبد یزد از جمله مساجد ایواندار استان یزد به حساب میآید که نقشه و طرح این نوع بناها در استان یزد بسیار رایج و مرسوم بود.با توجه به تغییرات و تعمیراتی که در بخشهای مختلف ساختمان اولیه مسجد جامع میبد صورت گرفته، جهت قبله نسبت به جهت قبله مسجد اولیه دچار انحراف شده است. با این که این شهر در مرکز کشور و منطقهای نسبتا خشک و در حاشیه کویر مرکزی قرار گرفته، اما زاینده رود بهش زندگی بخشیده و با اون معماریهای قشنگش تبدیل به یه شهر پر از روح و صفا شده. این مکان ها با طرح های خاص زینت یافته و با نوعی کفپوش از سنگ های گرانیت، سنگفرش شده اند. هتل عباسی اصفهان یکی از بهترین هتلهای این شهر است. مدرسه چهارباغ در ۳۰۰ متری عمارت است که با ۴ دقیقه پیادهروی آن را میبینید. در این فصل از سال صدای خشخش برگها با صدای آب زلال حوض مروارید ترکیب میشود و شما را به خاطره دور خانههای قدیمی میبرد. همین موضوع هم باعث شده است تا این حوض را حوض مروارید بنامند. معروفترین نقاشی که در این کلیسا به چشمتان میخورد، نقاشی بهشت و جهنم کلیسای وانک است که در این مکان نگهداری میشود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خیابان چهارباغ چندین کاخ و عمارت وجود داشته و تنها این عمارت از گذر روزگار و تخریب در امان مانده است.

بنا در حدود ۲۰۰ سال سابقه دارد و بافت آن منطبق بر معماری مناطق کویری ایران است. خبرگزاری مهر - گروه استانها: سازمان جهانی یونسکو مسئولان استان یزد را ملزم کرده که برای هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی ثبت جهانی، ضوابط معماری خشتی را تدوین کنند که این مهم از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در حال پیگیری است. علاوه بر این فرش های نفیس و دو رو بافت کاخ نیز کاملا تخریب شده و از بین رفتند و در مجموع از آن عمارت با شکوه و سلطنتی خرابه ای بیشتر باقی نماند. سوئیت پردیس: با امکاناتی لوکستر از اتاق پردیس و در ابعادی بزرگتر. از طریق پلکان های موجود به هر دو طبقه ی اول و دوم کاخ می توان راه یافت.دیوارها و سقف عمارت با آینه کاری ها، گچ بری ها، سنگ های مرمر و اشکال نقاشی شده، تزئین شده است.در وسط عمارت حوضی هشت ضلعی با ابعادی به طول 30 مترساخته شده که حوض مروارید نام دارد. به آن حوض مروارید میگویند. طورى حجارى شده است که وقتى آب از سوراخ هایش خارج میشود انگار دانه مروارید از آن بیرون میجهد. مدت زمانی که برای بازدید از این کاخ نیاز دارید حدود 2ساعت است. این جاذبه های دیدنی در کنار اینکه زمانی شاد و هیجانانگیز در کنار دوستان و خانواده یا زمانی آرام در تنهایی را برای شما میسازند، به حفظ گونههای دریایی هم کمک میکنند. سالن صبحانهخوری هتل با معماری جذاب، آینهکاری و دکوراسیونی متفاوت، فضایی ایدهآل برای صرف صبحانه و آغاز روزی هیجانانگیز در شهر اصفهان است. ظاهر و سیمای این مسجد برگرفته از معماری دوره سلجوقی است، اما با گذشت زمان، برخی تعمیرات نیز در دوران صفوی انجام شد و آن نیز تاثیرات زیادی بر روی نمای خارجی مسجد جامع اصفهان داشت. هزینه بلیط برای ایرانی ها حدود 2500 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان است.

ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است. علت های اسیب گر ديگری همچون حمله و چیرگی افغان ها و جنگ های گوناگون و جابه جایی پايتخت از شهراصفهان و بی اعتنایی حاکمان وقت بعد از صفويه اسیب های غیرقابل جبرانی برروی ساختمان وارد آمد است. ضمن این که انجام این بازی قرار نیست وقت زیادی ازمون بگیره و با توجه به مشغلههای دنیای امروزی، یه انتخاب مناسب برای افرادیه که سرشون شلوغه. محوطه کاخ با درختان چنار بلند احاطه شده است. از دیگر معروف ترین مساجد ایران مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. به دلیل تداوم برداشت بیرویه حوزه آبریز زاینده رود، کمتر از ۱۰ سال دیگر اصفهان قابل سکونت نخواهد بود. کلیسای وانک در منطقه جلفا و در ساحل جنوبی رودخانه زاینده رود، نرسیده به مرکز شهر قرار دارد. این منطقه در سالهای گذشته به قطب گردشگری اصفهان بدل شده است. آبشار بی بی سیدان در روستای بی بی سیدان در نزدیکی تنگه ی نازی در کنار رودخانه سمیرم است. ایستگاههای مترو و اتوبوس میدان امام حسین در نزدیکی عمارت هشت بهشت قرار گرفتهاند. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مرکز خرید خانه اصفهان و همچنین فروشگاه و انتشارات جنگل، آموزشگاه رانندگی کیهان، رستوران یارا، استودیو سامینه و لوازم یدکی معین غزالی قرار گرفته است.

باغ دولت آباد یزد از نمونه باغ های بزرگ ایران است که در سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دوره زندیه بنا شده است. از آنجایی که نمای شمالی اهمیت زیادی دارد یک حوض بزرگ در میان آن ساخته شده است. اتاق های زیادی در این کاخ هست که بعضاً داخل آن ها حوض وجود داشته است. اصفهانیامون میدونن که این شهر به اندازه کل عالم تفریحات جذاب، مراکز تفریحی، گردشگری و بازیهایی داره که نمیشه ازشون گذشت! من محمدم. عاشق عکاسی و کسی که مینویسه چون دوست داره یاد بگیره. آثاری چون دستافزارهای بهدستآمده از درههای شیرکوه، نگارههای کوه ارنان و سفالهای منقوش قلعهٔ میبد نشاندهندهٔ تمرکز مدنیت یزد در گذشته در چهار منطقهٔ استان هستند: بافق و فهرج، یزد، رستاق، میبد و اردکان. در بررسی نقوش بکار رفته در توپی های مسجد جامع یزد، با دو ویژگی اصلی روبرو هستیم. اگر با هواپیما سفر میکنید میتوانید از خدمات ترانسفر فرودگاهی هتل استفاده کنید. از این جهت بسیار مهم است که در زمان مناسب برای رزرو هتل اقدام کنید. نکته ای که سفربازی باید اضافه کند این است که تنگ بری مقرنس های سقف این تالار را می توان نمونه ای بی نظیر از این هنر ایرانی در سده اخیر عنوان کرد. تالار بزرگ شامل یک مجموعه غنی از نقاشی های دیواری ، مینیاتور و سرامیک است.

آن ها با تقلید از نام کوشک، به معنای عمارتی که وسط یک باغ بزرگ بود، کیوسک را وارد زبان خود کردند. دستور ساخت این باغ بزرگ را شاه اسماعیل صفوی صادر کرده بود. چهار زن شاه در طبقه همکف زندگی میکرده و چهار زن دیگر هم از پنجرههای طبقه اول، باغ بلبل را تماشا میکردهاند. اصلاً در معماری های کهن سقف ها از اهمیت زیادی برخوردار بودهاند، سقف این کاخ هم مانند بناهای دیگر این شهر زیبایی شگفت انگیزی را به نمایش گذاشته است. برخی از بخشهای این مجموعه، مانند بازار خان مربوط به دورهی افشاریه میشوند و برخی از بخشهای دیگر برای دورهی قاجار هستند. 3- ما همیشه و در همه جا خودرو آماده داریم و برعکس دیگر مؤسسات و تاکسیهای اینترنتی به مشترکان و مشتریان سرویس میدهیم . یعنی ۴۰۰ سال تاریخ ایران را به دوش کشید تا به دست ما برسد. رستوران چهلستون هتل نیز همچون سالن صبحانهخوری آن، نهتنها یک رستوران، بلکه خود موزهای از هنر و تاریخ اصفهان است. اکنون هم برای کسبه «ساعت بار» در نظر گرفته شده، یعنی در ساعتهای مخصوصی خودروهای بار اجازه ورود به این پیادهراه را دارند، اما بهطور کلی رویکرد فعلی شهرداری اصفهان این است که چهارباغ به صورت فعلی حفظ شود و پیادهراه باقی بماند. وقتی وارد این تونل شوید یک مسیر ۳۵ متری را مشاهده خواهید کرد. وقتی وارد این تونل آکواریومی می شوید آبزیان بسیاری پیش چشم شما قرار می گیرند. 6 گونه کوسه در تونل آکواریوم و حدود 100 عدد آبزیان از گونه های خطرناک و کمیاب میاهیان در جهان هستند. ترکیب جریان آب و هوا با یکدیگر در این بنا بسیار منحصر به فرد و کمیاب است. فرقی نمیکند که از کدام در وارد این باغ شوید، به هر حال، به محض ورود با درختان سر به فلک کشیدهای روبهرو میشوید که خانه کلاغهاست.

در این پژوهش با عنایت به چیرگی ماشین در عصر صنعتی، چگونگی تجلی حس مکان در باغ ایرانی (به معنای سنتی) و بوستان های امروزین شهری بررسی شده است. در این آکواریوم آبزیان آب های شور و شیرین با رعایت هم زیستی در کنار هم زندگی می کنند. آنچه پس از آن برای این کاخ اتفاق افتاده است، به دوران ناصرالدین شاه قاجار و زمان حکومت ظلالسلطان بر اصفهان بازمیگردد. غرفه مرکزی که به تالار آینه نیز معروف است، بارزترین ویژگی کاخ است. تالار سیمین با 26 نفر ظرفیت که محل مناسبی برای برگزاری جلسات، کنفرانسها و همایشهاست. نقشهای بهکاررفته در تزیینات مسجد جامع یزد، نمادهایی هستند که به گونهای با عقاید مذهب شیعه ارتباط دارد؛ این نگارهها شامل نقوش شمسه و ستاره، نقش قندیل، نقوش محراب مانند، گچبریهای زنجیرهای و غیره است. اگر تصمیم دارید به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید و به دنبال ارزان ترین بلیط هواپیما هستید، مستر بلیط گزینه ای مناسب برای شما است. پیادهروی در این مسیر بسیار لذتبخش است و توصیه میکنیم که حتما یک بار این کار را انجام بدهید. سی و سه پل با ۱.۳ کیلومتر فاصله از کاخ که برای رسیدن به آن باید حدود ۱۵ دقیقه پیادهروی یا ۳ دقیقه رانندگی کنید. در سفر به یزد حتما یکی از این غذاهای محلی را امتحان کنید و لذت ببرید. طبق آنچه مورخان میگویند، در زمان حکومت او یعنی در سال ۱۳۰۰ این کاخ به مدرسه سلطنتی یا همایونی تبدیل شد. باغ نقش جهان تا زمان حکومت شاه اسماعیل به همان شکل باقی ماند، اما پس از او جانشینانش باغ را چند تکه کردند. نقش هایی از شکار و تمثیل هایی که ما را به یاد داستان های شاهنامه میاندازد. تاریخچه هشت بهشت میتواند به ما سرنخهای خوبی از شکوه صفویه بدهد. برای همین حتی امروز خود ما هم به پنجرهای که از آن بلیط میخریم یا به دکههای روزنامه، کیوسک میگوییم.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ماشین برای سفر لطفا از صفحه ما بخواهید.





مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.